banner26

Sürekli geçmiş rüzgârların esintisi altında kalanlardan mısınız? Gündelik hayatınızda ‘’keşke’’ ile başlayan cümleleriniz ‘’iyi ki’’ ile başlayan cümlelerinizden daha mı çok? ‘’Neden bunlar hep benim başıma geliyor?, Neden olayları kontrol altına alamıyorum?’’ cümleleri size çok mu tanıdık? Geceleri uyku tutmadığında geçmişte yaşadığınız bir takım olumsuz anılarınızı mı düşünüyorsunuz? Elde ettiğiniz başarılarınızı küçümseyenlerden misiniz? Bu sorulara cevabınız büyük çoğunlukla ‘’evet’’ ise, tüm bu yaşadıklarınızın psikolojide bir adı var: ruminasyon.

Ruminasyonu kısaca ‘’olumsuz düşünce döngüsü’’ veya ‘’derin düşünme’’ olarak tanımlayabiliriz. Ruminatif düşünce biçimine sahip insanlar genellikle hem aşırı düşünme hem de olumsuz düşünmeye yatkındırlar. Geçmişlerini değerlendirirken daha çok olumsuzlara odaklanırlar.

Şimdi sizlere bir soru soracağım, sorudan sonraki kısmı okumadan cevap hakkında düşünmenizi istiyorum.

Hayatınızda hiç unutamadığınız bir anınızı anlatır mısınız?

Hepinizin aklına mutlaka unutamadığı bir anısı gelmiştir. Peki, aklınıza gelen bu anı sizde iyi duygular çağrıştıran, sizi gülümseten, olumlu bir anı mı yoksa size olumsuz duyguları yaşatan, unutmak istediğiniz, sizi üzen olumsuz bir anı mı?

Cevabınız olumsuz yöndeyse işte size ruminatif düşünceden kurtulmanıza yardımcı olacak 10 basit tavsiye:

  1. Ruminasyonun farkına varın. Fark etmek çözüme giden yolda ilk adımdır.
  2. Ruminasyonunuzun hangi konuda olduğunu ortaya çıkarın. Herkesin ruminasyon konusu farklıdır, son dönemlerde geçmişe dair en çok hangi meseleleri düşündüğünüzü analiz edin. Bunun için günlük yazmak da size yardımcı olacaktır.
  3. Ruminasyon molası verin. Sürekli düşünmek yerine belirli bir zaman tayin edip o zaman diliminde en çok üzerinde düşündüğünüz konu hakkında düşünerek zamanla bunun iyice keyifsiz bir hale dönüşmesini sağlayınız.
  4. ‘’Ne olurdu?’’ sorusunu kullanmayın. Bu soruyu sormak yerine geçmişe dair algınızı değiştirin.
  5. ‘’Neden ben?’’ sorusunu kullanmayın. Herkes mükemmel ve kusursuz bir hayat isteyebilir; ancak hayatta her şeyin olduğunu, hayatın bazen tozpembe bazen kara bulutlarla kaplı olduğunu kabullenmek gerekir.
  6. Yalnız kaldığınız zamanı sınırlayın. Ne kadar çok yalnız kalırsanız o kadar çok düşünmeye eğilimli olursunuz, o nedenle mümkün olduğunca daha az yalnızlık daha çok sosyallik sağlayın.
  7. Ruminasyonu tetikleyen rutinlerinizden vazgeçin. Derin düşünmenizi artıran davranışlarınızı değiştirmeye gayret edin. Örneğin;  arabesk dinliyorsanız daha eğlenceli ve coşkulu bir müzik tercih edin.
  8. Problem çözme becerilerini öğrenin. Mizah, iletişim becerileri, yaratıcı düşünme, duygu düzenleme gibi stratejileri öğrenin.
  9. Farklı aktiviteler deneyin. YouTube’dan origami videosu izleyerek bunu gerçekleştirin, bulmaca çözün, yoga yapın, daha önce hiç yapmadığınız bir tarifi uygulayın (mutfak seviyeniz ne olursa olsun, ne yaptığınızı düşünmenizi gerektirecek kadar karmaşık olması yeterlidir).
  10. Profesyonel destek alın. Sorununuzu tek başınıza çözmek zorunda değilsiniz, tüm bunlara rağmen ruminasyonun üstesinden gelemediyseniz ve kendinizi geçmişin üzüntüleri arasında boğulmuş hissediyorsanız psikolojik danışma ve terapi desteği alınız.

Unutmayın ki; dünü toprağa gömmezseniz yarınlarınız çiçek açmaz (La Edri).

Sağlık ve sevgi ile…

Soru ve Önerileriniz İçin:

Mail: pdr.merve.90@gmail.com

Instagram: @psk.dan.mervesudemenofficial

 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner31

banner34