ABAYLAR
Aksaray
04 Mart, 2024, Pazartesi
  • DOLAR
    28.96
  • EURO
    31.23
  • ALTIN
    1867.4
  • BIST
    7913.76
  • BTC
    43404.734$

Sigarayı bıraktıktan sonra neden kilo alınır?

19 Şubat 2019, Salı 08:53

Sigara, vücutta birçok organa zarar vermekle birlikte öncelikle vücudun çalışma hızında değişikliğe neden olur. İçerisindeki nikotin metabolizmayı hızlandırır. Sigara her içildiğinde, dakikadaki kalp atım hızı daha da artar. Sigara bırakıldığında metabolizmanın yavaşlaması kilo almanın en büyük nedenlerindendir. Leptin tokluk hormonudur ve iştahı düzenleyen bir hormondur.Yapılan çalışmalarda, sigara içen bireylerin içmeyenlere göre serum leptin düzeylerinin daha yüksek olduğu belirlenmiş olsa da kesin bir sonuca varılamamıştır.Kandaki serum leptin düzeylerinin azalması beyne uyarı göndererek yemek yeme isteğini uyandırır. Sigara içen bireylerde serum leptin düzeyi yüksek olabileceği için sigaranın iştah baskıladığı söylenebilir.Sigara koku ve tat duyusunu azaltır. Sigarayı bıraktıktan sonra tat alma duyusu normale döner ve tüketilen besinlerde değişiklik olabilir. Yüksek kalorili, tatlı ve yağlı besinlere eğilim artabilir. Stresli zamanlarda sigara ilk tercih olduğu için, sigara bırakıldığında yerine yemekler kurtarıcı olarak görülebilir.

Kısaca sigarayı bıraktıktan sonra kilo almanın nedenlerini sıralayacak olursak;

  1. Metabolizmanın yavaşlaması
  2. Leptin hormonu (tokluk hormonu)
  3. Tat duyusunda değişiklik 
  4. Stres

Sigarayı bıraktıktan sonra kilo almanın önüne nasıl geçebilirim?

     Öncelikle porsiyonları küçülterek porsiyon kontrolü yapılmalıdır. Yağlı besinlerin tüketimi sınırlandırılmalıdır. Su tüketimi arttırılmalıdır.  Şekerli ve glisemik indeksi yüksek besinler tercih edilmemelidir. Atıştırma alışkanlığı sağlıklı atıştırmalıklardan yana kullanılmalıdır. Tatlı, kuruyemiş, çekirdek gibi atıştırmalıklar yerine mevsim meyve ve sebzeleri salatalık, marul gibi düşük kalorili besinler tercih edilmelidir. Kahve ve çay gibi sigarayı hatırlatıcı içecekler yerine su, soda, ayran gibi içecekler tercih edilebilir. Fiziksel aktivite arttırılmalıdır. Dengeli beslenerek ve düzenli egzersiz yaparak kilo almanın önüne geçilebilir.