Her geçen gün kilo kaybı, sağlıklı yaşam ve iyi hissetmek amacıyla uygulanan yeni bir diyet modeli çıkıyor. Bu diyetler arasından bazıları gerçekten işe yarar gibi gözükse de maalesef hayati tehlikelereyol açabiliyor. Popüler diyetlerin bilinçsizce uygulanmaması açısından iyice araştırmak ve bir diyetisyenle birlikte beslenmenin programlanması çok önemli. Bu seride popüler diyetlerin içeriğinden, sağlığa olan etkilerinden bahsedecek, uygulanmalı mıuygulanmamalı mı sorusuna yanıt vereceğim.

Aralıklı oruç diyeti, yasaklı besin içermeyen yalnızca yenmesi gereken besinleri belirli periyotlar halinde yemeyi öneren bir diyet çeşididir. Bu sebeple diğer diyetlerden biraz ayrılan aralıklı oruç diyeti vücudun işleyişinin iyileştirilmesini ve onarım mekanizmasının verimli çalışmasını amaçlar. Sağlıklı beslenmek, karbonhidrat, protein, yağ ve vitamin mineral açısından eksiksiz beslenmek esastır. Günde 16 saat veya haftada 2 gün aç kalmayı içerir. Açlıklar süresince su, çay, sade kahve gibi içeceklerin içilmesinde sakınca yoktur.

  • 16/8 yöntemi: En popüler yöntemdir. Bu yöntemde gün içerisinde 8 saatlik yemek yeme 16 saatlik aç kalma protokolü uygulanır. 8 saat içerisinde 2 veya 3 öğüne bölünerek günlük enerji ihtiyacı karşılanır.
  • 5/2 yöntemi: Bu yöntemde ardışık olmayan haftanın herhangi iki gününde çok düşük kalorili (500-600kkal) beslenilir, diğer 5 gün ise normal beslenme düzeninde devam eder.
  • Ye Dur Ye:Haftada 1 veya 2 gün 24 saat aç kalmayı içerir diğer iki yönteme göre daha ağırdır.

Açlık süresince vücutta hormon dengelerinde iyileşmeler görülür örneğin dokuların insülin hormonuna olan duyarlılığı artar. Hücrelerin onarımı ve vücudun yenilenmesi gerçekleşir bu sebeple kanserden korunmada ve yaşam süresinin uzamasında olumlu etkisi olabilir.Fakat uzun süreli açlık daha fazla yemeyi tetikleyebilir, vücutta vitamin mineral ve kas kaybına sebep olarak kişide yorgunluk, halsizlik, mutsuzluk ve bağışıklık sisteminin zayıflamasıyla birlikte çeşitli hastalıklara sebep olabilir. Böylece diyetin sürdürülebilir olması zorlaşır. Bu sebeple 16/8 aralıklı oruç yöntemi uygulanabilirlik açısından en kolay olan yöntemdir. Enerji açığı yaratmada kolaylık sağlar ve kilo vermek için uygun bir yol olabilir.

Sonuç olarak aralıklı oruç uygulanması zorunlu bir diyet değildir. Kişi yaşam tarzına uygunluğunu ölçerek karar verebilir. Aralıklı oruç diyetinin diğer tüm diyetler gibi kilo vermede üstün bir ayrıcalığı yoktur çünkü önemli olan kalori açığı yaratmaktır.Özellikle diyabetli veya hipoglisemili bireyler için önerilmez. Tanısı konmuş bir hastalığı veya yeme bozukluğu olan diğer bireylerin mutlaka uzman kontrolünde uygulaması gereken bir diyet modelidir.

Sağlıklı günler dilerim.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.